Blogger Template by Blogcrowds

Je zaujímavé, aká flexibilná je naša myseľ a správania. Veci, ktoré sa jednému zdajú spoločensky neprijateľné, iný robí ako absolútnu samozrejmosť a vice versa. Nechcem teraz narážať na veci na hrane, či také kde veľa záleží aj na výchove a spoločenskom statuse, ale na štandardné situácie. Konkrétne jednu.

Idem si kúpiť jablká. Dám predávajúcemu svoje peniaze, on mi úmyselne zle vydá. Ja si mám prepočítať. Potiaľ veci sedia. Otázka je, či počínanie predávajúceho je etické. Zhodneme sa, že asi veľmi nie, ale akosi sme si miestami aj zvykli.

Idem si kúpiť jablká. Dám predávajúcemu svoje peniaze, on mi omylom zle vydá vo svoj neprospech. Ja si mám prepočítať a aj tak urobím a zistím jeho chybu. Osobne mu tie peniaze vrátim. Pripadal by som si ako zlodej. Ale poznám takých, čo tvrdia, že to je chyba jeho a mal si dávať pozor. Nepolemizujem s nimi o tom, kto spravil chybu, ale zvyknem polemizovať o tom, či by sme sa nemali správať viac ako ľudia.

Idem si kúpiť jablká a všimnem si, že človek ma zle nahodenú cenu. Resp. že ju má úplne inú ako konkurencia. Spýtam sa prečo. Iný možno radšej hned kúpi, aby využil situáciu. Mňa zaujíma čo nesiem do úst.

Idem si kúpiť jablká. Skôr ako sa trhovník stihne zorientovať a vybaliť na stôl, ponúknem mu sumu oveľa nižšiu ako je u konkurencie a keď kývne, tak hneď aj zbalím úlovok a rýchlo idem preč, aby si to nerozmyslel. Bolo to odo mňa fér? Zase nie je otázka, či sa trhovník nemal lepšie pripraviť, ale o tom, ako sa pozerám na vlastné jednanie.

A teraz si vymeňme jablká za trh s nehnuteľnosťami........

7 comments:

1. som hladna :)
2. to ako by som sa zachovala zalezi od nalady
3. porovnavat jablka a nehnutelnosti ne je mozne, pretoze pri oboch sa uplatnuje uplne odlisny model kupneho spravania! :))

9:21 AM  

Zameň si jablká za uniformný a nič nehovoriaci "tovar A". Ak máš na to zlé väzby a vybavujú sa Ti zabehnuté modely správania.

Chcel som ukázať na iné. Že veci, ktoré by sme v inej situácii možno odsúdili nám inokedy pripadajú ako akceptovateľné.

A tých príkladov tam bolo viacero, ale na každom z nich vieme zaujať zvyčajne obe stanoviská. Podľa toho ako nám to hrá do kariet.

1:29 PM  

Tento komentár bol odstránený autorom.

2:13 PM  

hm, ale to je asi prirodzene spravanie ked vitazi nas pud sebazachovy a prezitia - a ten sa tyka nasho majetku, lebo vieme ze s nim sa preziva lahsie. nehovorim ze s tym suhlasim, este pred par rokmi by som to silne odsudila a hadala sa do krvi, ze to nie je spravne. ale uz sa nehadam.
inak suhlasim s kami. pri kupovani jablka napr. nemusis zaplatit zalohu, aby si predavac bol isty, ze si kupis prave to jeho jablko a nie susedove, ktore je mozno sladsie a cervensie. ked som kupovala to velke jablko v ktorom byvam prerobila som takto zopar korun

3:17 PM  

Skoda, ze si ho vymazala.:)

3:19 PM  

2felisia: A tiež sa zvyčajne nestane to, že po zaplatení zálohy na jabĺčko predajca povie, že pokiaľ nezaplatíš o 20% viac ako ste sa dohodli, tak to aj tak predá inému a podobné vtipnosti, ktoré sú bohužiaľ v istých segmentoch na bežnom poriadku.

(Ale nechcel som to vlastne vzťahovať len na nehnuteľnosti. Aj keď tam mám pocit, že sú tieto veci najlepšie vidieť. Možno preto, že sa v tom segmente trochu teraz hýbem.)

Myslím si, že poctivo sa človek môže zachovať aj keď ide práve o jeho majetok. Len na to možno musí dozrieť celá spoločnosť.

3:23 PM  

ako som nedavno pisalainemu blogerovi na uplne iny typ postu: s pravdou to jednoducho nie je jednoduche. rovnako nejednoduche je to s etikou.

5:06 PM  

Novší príspevok Staršie príspevky Domov